zaterdag 11 januari 2014

How to: een goede vriend(in) zijn. + personal story!

Natuurlijk vindt iedereen het leuk om vrienden te hebben. Goede vrienden. Maar wanneer ben je nou een goede vriend? Dat is voor iedereen anders, maar ik zet vandaag voor jullie de meest belangrijke dingen op een rij, om een goede vriendin te zijn.


 
 1. Wees eerlijk tegen je vrienden

Kijk, een leugentje om bestwil is oké. Maar als je met het vriendje van je bff hebt gezoend, moet je dat echt tegen haar zeggen. Het is erger als ze er via via achterkomt, dan als jij het aan haar vertelt. Natuurlijk zal ze boos op je zijn, maar als je het zelf vertelt is er nog een kans dat het goedkomt.
Als je met haar in de H&M bent, en dat ene "super leuke" jurkje dat je vriendin zo leuk vindt, haar echt niet staat, moet je dat tegen haar vertellen. Je wil niet dat zij voor gek staat voor de hele school, toch?

2. Zorg dat je er voor haar bent in goede, maar ook slechte tijden

Natuurlijk is het minder leuk om de hele dag het gezeur van je vriendin aan te horen over dat vriendje waar ze een half jaar geleden mee had, dan gezellig te shoppen met een andere vriendin zonder problemen. Maar weet dat je vriendin je waarschijnlijk heel dankbaar zal zijn als jij er altijd voor haar bent geweest. En waarschijnlijk is zij er dan ook voor jou in moeilijke situaties.

3. Gedraag je niet anders als je met haar/hem met andere mensen bent

De meeste mensen vinden het heel vervelend als hun vriend(in) zich compleet anders gedraagt als hij/zij met anderen is. Het zorgt er ook voor dat mensen denken dat je een 'kameleon' bent, je past je aan aan de omgeving. In sommige situaties is dit heel goed, maar met vrienden moet je je niet zo gedragen. Mensen gaan het raar vinden als je heel anders bent als een andere vriend(in) er ook bij is.

4. Dwing je vriend(in) niet tot dingen die hij/zij niet wil

Als jij heel graag naar dat ene feest wil, en hij/zij niet, dwing hem/haar dan ook niet. Je vriend(in) wil dit niet voor niets niet. Nee is nee. Als jij heel dwingerig doet, heeft hij/zij waarschijnlijk ook steeds minder zin om met jou om te gaan.

5. Accepteer je vriend(in) zoals hij/zij is, en verspreid geen roddels over haar die niet waar zijn

Als jouw vriend(in) Belieber is, en jij haat hem, accepteer het. Het is haar keuze, niet die van jou.Ook roddels verspreiden over iemand, moet je nooit doen. Zeker als het niet waar is. Dit kan iemand zo veel pijn doen, dat is het gewoon niet waard, geloof me.


Personal story
In de eerste klas van de middelbare school, had ik een vriendin, ik noem haar even S. S vond mijn kledingstijl helemaal niet leuk, en dat zei ze dan ook. Als ik bijvoorbeeld mijn favoriete trui aanhad, die zij niet leuk vond, zei ze: 'Oh, je moet die trui echt nooit meer dragen..'
Ik was in die tijd best wel onzeker, dus ik geloofde dat. Ik ging me anders kleden, meer naar haar smaak. Maar op een gegeven moment begon S tegen andere mensen uit onze klas te zeggen dat ik haar kledingstijl "kopieerde". Er zat best wel iets van waarheid in, maar het deed me toch pijn. Toen ik erachter kwam heb ik tegen haar gezegd dat ik geen vriendinnen meer met haar wilde zijn. Nu zitten we in andere klassen, en praten we nooit meer met elkaar.
Ik had het idee dat zij me niet accepteerde zoals ik was, en ze verspreidde dus roddels over mij. Dit heb ik uiteindelijk nog recht kunnen zetten, en ik vind mijn klas nu wel gewoon heel leuk, gelukkig.


xxxx



2 opmerkingen:

  1. OMG, echt heel erg bedankt voor deze tips, ik ben net naar de eerste gegaan. maar ik heb het heel zwaar met mijn vriendin. anyway, echt thnx!
    xxxx Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tja... als ik naar deze tips kijk ben ik niet echt een goede vriendin XD

    BeantwoordenVerwijderen